Blijf top of mind bij je doelgroep

Hét business kanaal bij uitstek in een B2B omgeving? Da’s LinkedIn. Blijf top of mind bij je doelgroep zowel in je thuismarkt als in je buitenlandse markten dankzij LinkedIn. Uiteraard zijn er ook andere sociale media die je vooruit kunnen helpen. Er is één gouden regel: communiceer waar je klant ook aanwezig is.

Zien en gezien worden? Versterk je LinkedIn profiel.

Een verouderd of leeg profiel is meteen een afknapper voor iemand die op zoek is naar een expert in jouw vakgebied. Neem dus de tijd om je profiel te versterken en de volgende stappen te doorlopen:

  1. Voltooi je profiel. Volg de gids van LinkedIn’s Help Center, die duidelijk uitleg geeft over wat je moet toevoegen en waar. Een volledig profiel krijgt meer autoriteit, en je volgers en connecties zien jou als een expert in je vakgebied.
  2. Verbind LinkedIn met je e-mailprovider. Dit laat je toe om contacten uit je e-mail te halen en uitnodigingen te sturen om te connecteren. Vroegere contacten genereren nieuwe contacten en geven je extra business kansen.
  3. Update je profielfoto. Kies een leuke foto, maar, het belangrijkste, zorg ervoor dat het kwalitatief en professioneel is. Linkedin is géén Facebook…
  4. Voeg onbekenden toe. Hoewel je spamverzoeken kunt weigeren, is het een goed idee om mensen te accepteren die je misschien niet kent. Check hun profiel zelf eerst even. Zie je interesses of expertises die jou aanspreken? Dan kan de connectie leiden tot een potentiële klant op lange termijn. Vraag ook waarom ze net met jou willen connecteren.
  5. Maak gebruik van aanbevelingen. Besteed aandacht aan LinkedIn-aanbevelingen en vraag aan mensen binnen je netwerk om een aanbeveling te schrijven. Het lezen van zo’n aanbeveling door een potentiële zakenrelatie schept vertrouwen om met jou in zee te gaan.

Voila, de eerste stap is gezet. Je volgende stap is discipline. Hou je profiel up-to-date.

Reageer op bijdragen

Met LinkedIn bereik je heel wat meer mensen dan via andere sociale media. Op LinkedIn verschijnt bijna elke bijdrage die je liket of becommentarieert in de feed van je connecties. Waarom? Omdat LinkedIn waardevolle content beloont.

Dus: in plaats van enkel de bijdragen van je connecties leuk te vinden, start een gesprek door een reactie te schrijven op de bijdragen van je connecties. Concreet: neem 3 keer per week 10 minuten de tijd om LinkedIn te bekijken en reacties te geven op de berichten van je netwerk. Vergeet ook zondagochtend niet. Je zal versteld staan welke invloed je reacties teweegbrengen. Als jij waarde geeft, dan zullen jouw connecties ook veel sneller commentaar geven op jouw bijdragen. En dat creëert een sneeuwbaleffect voor het algoritme van LinkedIn. Het algoritme houdt ervan als je een gesprek aanknoopt.

Moraal van het verhaal? Wees niet verlegen en reageer op bijdragen van je connecties. Zo bouw je vertrouwen op en ben je in no time bekend buiten je vertrouwde netwerk.

Zoek een content buddy
Door een content buddy onder de arm te nemen blijf je gemakkelijker top-of-mind. Je hebt het misschien zelf al opgemerkt dat je een aantal connecties hebt met wie je regelmatig contact hebt omdat je het echt interessant vindt wat ze posten.

Een content buddy is iemand die:

  1. houdt van dezelfde inhoud als jij en post die ook.
  2. veel dezelfde interesses heeft.
  3. hoge eisen stelt als het op inhoud aankomt.
  4. actief bezig is met je inhoud.

Ik deel selectief de artikels of bijdragen van een paar mensen. En ik lever een inspanning om ook te interacteren met hen. We posten ook vaak als eerste op elkaars bijdragen zodanig dat onze posts niet onbeantwoord blijven. Bovendien vindt het algoritme van LinkedIn dit leuk…

Als je deze tips volgt, kan je beginnen met het genereren van nieuwe leads van bestaande klanten samen met mensen die je nog nooit hebt ontmoet. Deze stappen zijn eenvoudig. Heb je nog koudwatervrees en/of wil je een duwtje in de rug? Contacteer me, altijd bereid te helpen : Dominique Demeulemeester | LinkedIn

Hoe blijf jij top of mind bij je prospecten en klanten?

Share this:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Schrijf je in voor de nieuwsbrief