Hoe weet je of je e-mailcampagne goed presteert?

Hoe weet ik of mijn e-mailcampagnes goed presteren of niet? Hoe verhoog ik mijn respons?

Wanneer je e-mailcampagnes uitvoert, zijn er altijd een heleboel factoren die je resultaten beïnvloeden. En toegegeven, het kost wel wat tijd en werk om dit uit te zoeken en te begrijpen wat je moet veranderen om je resultaten te verhogen.

Gebaseerd op mijn ervaring heb ik een framework gebouwd over hoe je best jouw e-mailcampagnes kunt analyseren.

Voel je vrij om dit frame ook te gebruiken om je campagnes te analyseren en een plan op te stellen voor je volgende campagnes.

1. Controleer de open rate

Het allereerste wat u best controleert, is waar uw e-mails terechtkomen. Als ze in spam terechtkomen, kunt u na deze eerste stap jouw analyse stoppen. Het begint namelijk allemaal bij het bereiken van de inbox van je prospect of klant. Hoe controleren we nu of die e-mail niet in de spam is beland?

Controleer uw open rate: een gezonde open rate is 50% en hoger. Als het lager is, doe dan een test met https://glockapps.com/inbox-email-tester/ en kijk waar je e-mails terechtkomen. Als je e-mails in spam terechtkomen: de makkelijkste en snelste manier om dit op te lossen is een nieuw domein te kopen en een nieuwe e-mailaccount op te zetten.

Als uit de test blijkt dat je e-mails wel in de inbox belanden, maar dat je open rate laag is: overweeg dan een andere onderwerpregel en een ander begin van je e-mail. Doe een A / B test, en stuur bij waar nodig. Hoogstwaarschijnlijk wekt het op dit moment niet de interesse van de prospect.

2. Check het bouncepercentage – dat moet lager zijn dan 5%.

Als het hoger is – herzie dan de kwaliteit van je lijst. Ik raad aan een e-mailverificatie uit te voeren voordat je jouw lijst in uw campagnes uploadt. Zelfs als je de lijst van een bron hebt gekregen die verificatie bevat. Upload alleen geverifieerde e-mails naar uw campagnes.

3. Beoordeel je e-mailtemplate

We moeten begrijpen hoe prospects reageren op onze e-mailtemplates. Hoe meer campagnes en gegevens je hebt, hoe beter. In het algemeen hebben “koude” e-mailcampagnes in alle sectoren een gemiddeld antwoordpercentage van 5-10%. Als je een campagne voert met zeer gerichte prospects, moet je streven naar een minimum van 15% antwoordpercentage.

  • Als je meerdere campagnes had, vergelijk dan het responspercentage en het percentage positieve reacties over alle campagnes.
  • De campagne met het hoogste responspercentage moet dienen als basis voor uw volgende campagnes. Het is echter belangrijk te begrijpen waarom deze campagne betere resultaten heeft opgeleverd dan de andere.
  • Als je een campagne hebt met een hoog responspercentage maar een laag positief responspercentage, moet je de antwoorden lezen en noteren waarom mensen niet geïnteresseerd zijn. Idealiter zou je hen moeten benaderen, openhartig zijn en zien of ze feedback kunnen geven. Je kunt LinkedIn hiervoor gebruiken.
  • Lees al je antwoorden door en zorg ervoor dat je de feedback vastlegt
  • Verzamel alle positieve reacties in een tabel en kijk of je gemeenschappelijke kenmerken ziet. Doe hetzelfde met prospects die zeggen dat ze niet geschikt zijn, enz. Dit zal je een beter inzicht geven in het profiel van je ideale klant.

Als het antwoordpercentage lager is dan 5%, herzie dan uw sjablonen op basis van de volgende vragen:

  1. Is de template klantgericht of gefocust op jou? Het moet klantgericht zijn en pijnpunten van klanten oplossen in plaats van te laten zien hoe geweldig jij bent.
  2. Is je aanbod duidelijk?
  3. Wat is je Call to Action (CTA)? Het moet duidelijk zijn en moet gemakkelijk beantwoord kunnen worden met een ja/nee.
  4. Heb je follow-ups in jouw reeks? Voeg minstens 2 follow-ups toe aan je eerste e-mail.
  5. Bied je vooraf enige waarde?
  6. Is je boodschap aangepast voor de titel persona? Bijvoorbeeld, de persoon die je tool zou gebruiken is niet de beslisser. Deze persoon moet worden benaderd met een boodschap over hoe de tool een aantal problemen in hun dagelijks leven zou oplossen. De beslisser zou benaderd moeten worden hoe de tool hem sneller naar zijn einddoel zou brengen (of hoe het geld zou besparen, ROI zou brengen, enz.).

4. Herzie je e-maillijst

Je hebt misschien een geweldige boodschap, maar het is ook belangrijk om ze naar de juiste mensen te sturen.

  • Controleer of je lijst geen mensen bevat met irrelevante titels of irrelevante bedrijven.
  • Als je je richt op verschillende functies binnen één bedrijf (bijv. CEO, CFO en COO) splits ze dan op in verschillende categorieën en laad ze in aparte campagnes om te zien welke het beste presteert. Pas ook je boodschap aan m.b.t. deze decision makers en/of influencers.
  • Als je de bedrijfsnaam in je e-mailsjablonen opneemt (bijv. Onder de indruk van hoe {{bedrijf}} het afgelopen jaar is gegroeid), moet je ervoor zorgen dat de bedrijfsnamen worden aangepast, zodat ze in de sjabloon passen. Verwijder alle extensies (BV, NV, VOF etc.), CAPS, locaties en omschrijvingen die aan de bedrijfsnaam zijn toegevoegd.
  • Zorg ervoor dat je alleen geldige emails heeft. De emails moeten zakelijke emails zijn en moeten toebehoren aan een specifiek persoon (vermijd info@, support@ …).

Dit zijn enkele algemene punten die ik zou bekijken om te begrijpen hoe je campagne het doet en wat je vervolgens moet doen om die cijfers met de volgende campagne te verhogen.

Ik stel voor om ten minste 2-3 verschillende campagnes te voeren voordat je deze analyse uitvoert. Op die manier kun je ze vergelijken en begrijpen wat werkt en wat niet. Wees creatief met je koude prospectie, probeer verschillende invalshoeken, creatieve benaderingen, verschillende aanbiedingen en wees niet bang! Het belangrijkste is om consequent en gedisciplineerd te zijn.

PS. Als je denkt dat je misschien hulp nodig hebt met de analyse, kan ik je zeker helpen. Stuur me een dm!

Share this:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Schrijf je in voor de nieuwsbrief