Social selling, slimme sales?

Wie zich online profileert als expert en interactie creëert met zijn doelgroep, doet aan social selling. Een aanpak die tijd, doorzettingsvermogen en strategie vereist, maar die uiteindelijk gegarandeerd leidt tot meer kwalitatieve leads, meer klantentevredenheid, meer naambekendheid en meer autoriteit. Toch vervangt social selling onze traditionele sales niet, een versterking ervan is het des te meer. Social selling, slimme sales ?

Experts zijn succesvoller.

Mensen doen liever zaken met mensen, ja, ook jouw klanten. Ze zoeken vaak een emotionele klik of op zijn minst enkele persoonlijke raakvlakken. Toon iets van jezelf online en durf je expertise te combineren met je persoonlijkheid, zodat je opvalt in de massa. Iedereen kan namelijk jouw kennis of ervaring hebben, maar niemand heeft hetzelfde karakter. Dát is wat jou echt onderscheidt van anderen en daar moet je op een authentieke manier op inzetten.

Reageer op nieuws uit je vakgebied, deel je kennis met je doelgroep en voeg er steeds iets persoonlijks aan toe, zoals je eigen mening of een anekdote. Zij die zich online het meest succesvol weten te profileren als expert, zijn zij die vooral denken vanuit een helpmentaliteit. Als succesvolle expert wil je iets voor een ander betekenen en wil je je kennis en je netwerk delen, want je weet dat de return later sowieso komt.

Authentiek zijn is een must.

De mens is een emotioneel wezen. Speel daarop in. Dat is niet hetzelfde als manipuleren. Blijf oprecht en onderzoek wat jouw doelgroep an-sich bezighoudt en hoe jij hen zou kunnen helpen. Authentiek zijn en blijven is de sleutel in dit verhaal.

Luister aandachtig en denk steeds What’s in it for them?. Door meer te focussen op de meerwaarde die jij voor de ander kunt betekenen en minder op je eigenbelang, zien mensen je als een gever. En dat werkt. Potentiële klanten krijgen het gevoel dat zij volledig zelfstandig de beslissing hebben genomen om met jou in zee te gaan. Jij houdt toch ook niet van gladde verkopers die zichzelf opdringen en kiest toch ook liever zelf met wie je samenwerkt?

Social selling vervangt traditionele sales NIET.

Dat je kunt verkopen door louter online aanwezig te zijn en achterover te leunen aan je computer kan je maar beter vergeten. Social selling zal de traditionele verkoop en offline netwerken nooit volledig kunnen vervangen. De digitalisering vereenvoudigt dan wel de taken van salesprofielen, het neemt niet weg dat face-to-face netwerken en prospectie nog steeds even belangrijk zijn als vroeger.

Als je ervoor zorgt dat je je offline op dezelfde manier profileert als online, dus door kennis te delen en mensen met elkaar te verbinden, creëer je een sterk persoonlijk merk. De persoon die je daarnet ontmoette op dat ene netwerkevent, komt op kantoor met jouw visitekaartje en verwacht dezelfde uitstraling en boodschap die hij daarnet voelde ook online terug te vinden. Het plaatje moet kloppen. Zo creëer je in een mum van tijd vertrouwen.

Persoonlijk verzorg ik mijn LinkedIn-profiel al jaren en maak ik ook offline doordachte netwerkkeuzes. Zo heb ik mijn imago als expert in mijn vakgebied opgebouwd en hebben interessante opdrachten mijn pad gekruist, wat anders misschien niet het geval was geweest. De conclusie is: zorg dat je iets te bieden hebt en dat dat zowel offline als online duidelijk is vanaf het eerste contact.

Dominique Demeulemeester © 

PS: Ontdek hier  gratis jouw Social Selling Index (SSI) op LinkedIn, vergelijk jouw profiel en activiteit met collega-ondernemers uit dezelfde sector en bekijk waar jij nog meer op zou kunnen inzetten. Meer weten ? Contacteer me gerust voor info.

Share this:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Schrijf je in voor de nieuwsbrief