“Van iemand aan de top wordt verwacht antwoord te hebben op alle vragen.” Deze zin trok onlangs mijn aandacht in een artikel.
En of het nu de werknemers zijn die dit denken of jij als leider zelf die dit zo ervaart: Als leidinggevende kan je niet op alles een pasklaar antwoord hebben.
Mijn jarenlange ervaring bij KMO’s leert me dat de groep altijd meer weet dan het individu. Als leider dien je de juiste vragen te stellen en niet de antwoorden te hebben.
Het antwoord zit in anderen. Jouw taak als leider is om dit te herkennen, te zien en daarmee aan de slag te gaan.
Ik ben sterk overtuigd van het belang van open dialoog in de ontwikkeling van effectieve leiderschapsskills.
Bedrijven met een vergadercultuur bijvoorbeeld werken vaak volgens strakke inhoudelijke agenda’s, waardoor nooit tijd wordt gemaakt voor vragen. Open vragen stellen, creëert nochtans een nieuwe dynamiek en leidt tot diepere inzichten en kritisch denken bij je team.
Door vragen te stellen, open je de deur naar werelden en ideeën die verder reiken dan wat je zelf had kunnen bedenken.
Voor een leidinggevende is vragen stellen cruciaal. Stop met antwoorden geven, start met vragen stellen en ervaar meteen het verschil. In mijn opinie zijn dit dé zes belangrijkste voordelen/redenen:
- Meer betrokkenheid en innovatie binnen je team: Wanneer je vragen stelt, moedig je teamleden aan om actief deel te nemen aan discussies. Dit leidt vaak tot innovatieve ideeën en oplossingen waar je zelf niet meteen aan denkt.
- Kritischer denken bij je medewerkers: Door vragen te stellen, stimuleer je jouw medewerkers om kritisch na te denken over problemen en situaties. Zo vind je niet alleen betere oplossingen, maar bevorder je ook de persoonlijke en professionele groei van je teamleden.
- Krachtigere besluitvorming: Vragen stellen zorgt voor een dieper begrip van issues en uitdagingen, wat resulteert in meer doordachte en goed onderbouwde beslissingen.
- Meer openheid en vertrouwen in het team: Door vragen te stellen en open te staan voor de inzichten van anderen, creëer je een cultuur van transparantie en vertrouwen. Dit kan de algehele communicatie en samenwerking binnen een team of organisatie verbeteren.
- Nederigheid en respect tonen: Het stellen van vragen toont aan dat je niet alles weet en dat je belang hecht aan de expertise van je team. Dit versterkt de loyaliteit binnen het team.
- Blinde vlekken blootleggen: Soms kunnen medewerkers aarzelen om problemen of ideeën aan te kaarten. Door vragen te stellen, kan je als leidinggevende verborgen problemen of onbenutte mogelijkheden aan het licht brengen.
Slimme leiders beseffen dat ze niet alle antwoorden hebben en kunnen zich daar bij neerleggen. Niemand kan alle kennis bezitten. Het stellen van vragen toont nieuwsgierigheid en het vermogen om voorbij het eigen ego te kijken. 😉
Een belangrijke kanttekening die ik bij dit artikel wil maken:
Om échte antwoorden te krijgen, is vertrouwen nodig. In een bedrijfscultuur waar iedereen zich veilig voelt, bestaan geen domme vragen of antwoorden. Het is echt van cruciaal belang dat medewerkers zich helemaal vrij voelen om hun mening te uiten. En natuurlijk is het ook essentieel om actief aan de slag te gaan met de antwoorden, zodat medewerkers zich gehoord, gewaardeerd en betrokken voelen.
_______
Zeer benieuwd naar hoe jij dit als leider ervaart … Laat het me weten in de comments! #letsconnect