De markt is voortdurend in beweging. KMO’s die niet innoveren, geraken achterop bij de concurrentie.
Voorbeeld uit de praktijk
Wat was het probleem?
Een fabrikant van machineonderdelen merkt meer en meer dat de concurrentie hem voor is. Hij hinkt achterop.
Wat kwam er uit de analyse?
Uit rondvraag bij potentiële afnemers blijkt dat ze kiezen voor een andere fabrikant omdat zij de laatste nieuwe onderdelen aanbieden.
Wat is de oplossing?
Blijf concurrerend door te investeren in R&D en nieuwe technologieën.
- Blijf op de hoogte van de laatste trends en innovaties door samen te werken met onderzoeksinstellingen en leveranciers.
- Maak gebruik van subsidies en andere vormen van financiële steun voor innovatie en om nieuwe producten en diensten te ontwikkelen die voldoen aan de veranderende behoeften van de markt.
___
Binnen twee weken publiceren we de laatste (zesde) valkuil. Ben je nu al benieuwd naar ze allemaal? Download dan nu ‘De 6 valkuilen van KMO’s en hoe je ze vermijdt’.