Reeks KMO-advies: Valkuil #3 Verkeerde prijszetting

Veel KMO’s hanteren te lage prijzen die leiden tot verlies, terwijl te hoge prijzen de klanten afschrikken.

Voorbeeld uit de praktijk

Wat was het probleem?

Een B2B-leverancier van industriële onderdelen merkt dat het gevecht voor de omzet steeds moeilijker wordt, ondanks de degelijke producten die hij aanbiedt. Het logistieke departement klaagt over de vele kleine orders, waardoor het financiële departement wijst op de hogere logistieke kost en transportkosten die de lucht in gaan. Hoe moet het verder?

Wat kwam er uit de analyse?

Uit interne analyse blijkt dat er veel orders zijn, maar telkens onder de 250 euro. Daarnaast zijn er piekmomenten te zien in de orders waardoor het personeel klaagt omdat ze niet kunnen volgen of omdat er net onvoldoende werk is. Ook de klanten klagen. Het is te duur maar de kost per SKU zit nochtans goed…

Wat is de oplossing?

Gebruik een doordachte prijsstrategie om concurrerend te blijven.

  • Doe marktonderzoek om te bepalen wat de optimale prijs is van je product of dienst.
  • Maak gebruik van prijssoftware om je prijzen te beheren.

___

Binnen twee weken publiceren we de vierde valkuil. Ben je nu al benieuwd naar ze allemaal? Download dan nu ‘De 6 valkuilen van KMO’s en hoe je ze vermijdt’.

Share this:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Schrijf je in voor de nieuwsbrief