Virtueel ondernemen. De toekomst?

Nieuwe markten ontdekken? Potentiële klanten ontmoeten in het buitenland? In tijden van corona lijkt het je misschien niet zo evident. Als je even googelt, ontdek je al snel dat je tegenwoordig kan meegaan met allerlei handelsmissies of internationale beurzen kan bezoeken. Maar dan wel virtueel. In dit artikel vertellen we je alles over het hoe en waarom van een digitale missie of virtuele beurs.

Digitaal vs. fysiek

Buitenlandse handelsrelaties aanknopen is in deze tijd niet eenvoudig. Beurzen en conferenties worden een voor een afgelast, waardoor we op zoek moeten gaan naar alternatieven. Volgens recent onderzoek is de vraag naar digitale handelsmissies net zo groot als de fysieke tegenhanger. Ook virtuele beurzen lokken heel wat volk. De virtuele Exportbeurs van Flanders Trade and Investment 2021 was bijvoorbeeld meteen raak. De driedaagse beurs kreeg 1.884 unieke bezoekers over de digitale vloer. Samen goed voor 100.000 paginabezoeken op het platform!

De digitale missies, net zoals de fysieke, werken goed voor het informeren van bedrijven over de markt en de kansen in het betreffende land. Ze dragen bij tot het leggen van contacten en opbouwen van een netwerk in het buitenland. Uiteraard blijft fysiek contact essentieel. Dat kan je virtueel niet nabootsen. Ook cultuurverschillen spelen een belangrijke rol en zijn niet altijd digitaal oplosbaar.

Interactie bij de vleet

De digitale en fysieke beurzen en congressen moeten elkaar aanvullen om nieuwe markten te verkennen en op te bouwen. Een virtuele missie of beurs is het ideale middel om toch contacten te leggen met nieuwe markten. Het succes staat of valt met de mate waarin jij als deelnemer actief bent. Heel wat interactiemogelijkheden op een virtuele beurs of missie maken het mogelijk om een afspraak te plannen via videocall, privéchats of groepsconversaties.

Blijven digitale missies en virtuele beurzen bestaan?

Zou dit een tijdelijke oplossing zijn of is deze virtuele aanpak een blijver? Volgens ons zullen de digitale missies zeker blijven bestaan. Het is de eerste stap om de markt te verkennen, informatie uit te wisselen en de eerste contacten te leggen. Vervolgens kan een fysieke missie versterkend werken met een verdiepend lokaal programma waarvoor persoonlijke aanwezigheid essentieel is.

Quickwins bij digitale missie of beurs

  1. Verdiep je in de cultuur van het land
  2. Bereid je goed voor en neem de tijd om de andere deelnemersprofielen te bekijken
  3. Neem zelf actief contact met nieuwe relaties via een persoonlijke videocall
  4. Een goed digitaal visitekaartje is onmisbaar met vb de link naar je Linkedin profiel
  5. Gebruik de instrumenten en het netwerk die de beurs of de organisator te bieden heeft.

Meer weten ? Contacteer me via een bericht of boek jouw moment inspiratie 

 

 

Share this:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Schrijf je in voor de nieuwsbrief